Ik heb twee knutsels gemaakt met het oog op het werk van Open Doors en de vervolgde christenen. Het was geen gemakkelijk onderwerp en het leek of alles tegenzat ook met de tekeningen bijwerken ging van alles mis, maar iemand had mij gevraagd of wij dat niet eens konden behandelen op de zondagschool en nog geen twee weken later had ikzelf de vrije keuze en besloot dit als onderwerp te nemen. Moeilijk, zwaar en aangrijpend. Je wilt iets overbrengen wat voor jezelf al haast niet te bevatten is. Ik koos daarom voor een eenvoudige uitleg en het kinderverhaal van Open Doors zelf over Cho die het zwarte boekje opzocht voor de juf en een beloning zou krijgen, maar dat pakte toch totaal anders uit dan hij gewild had. Het verhaal is hier te downloaden: 
Klik hier voor het verhaal van Cho en het zwarte boek.

Bij het onderwerp heb ik een knutsel gemaakt. Ook dat viel niet mee, ik wilde vooral geen afschrikwekkend kamp met prikkeldraad en uitgehongerde kinderen, op zich zou dat wel kunnen als tekening, maar ik vroeg me af; moet je zover gaan? Nee daar heb ik niet voor gekozen. Ik heb gekozen voor een huis, waarbij je de buitenkant ziet. Ik had me gericht op Noord Korea omdat daar de vervolging het ergst is. Aan de buitenkant zie je een huis en er staan kinderen voor het huis die niet mogen vertellen wat er binnen gebeurt, klap je bij de wat uitgebreidere versie het huis open dan zie je biddende mensen, zij dienen God. Het verstoppen van een bijbel laat ik aan de kinderen over, die mogen zij tekenen op de plek waar zij die zouden verstoppen,  je kunt ze er bijvoorbeeld zelf iets bij laten maken een kastje met erachter een bijbel of een plant met in de bloempot een bijbel enz.

 



De eenvoudige versie heb ik voor de kleinere kinderen gemaakt, dit geeft minder inkleurwerk en heeft alleen twee openklappende deuren. Verder is die bijna gelijk, voor het huis staan weer de kinderen waaraan te zien is dat ze moeten zwijgen en als de deuren opengaan zie je biddende mensen. Het leuke was, ik maakte me zorgen of ik het goed had gedaan en of het echt wel bruikbaar was en over zou komen, maar gelijk één van de jongste kinderen keek naar het voorbeeld en zei: Ik weet het al, ze mogen niks zeggen. Dus het was duidelijk dat er iets geheimzinnigs aan de hand was en ze mochten het aan niemand vertellen.
Op het huis heb ik tekst gezet: Spreken is zilver, zwijgen is goud! En boven op de rand staat Vader maak deuren open, zij bidden en hopen!
Laten we bidden voor geopende deuren opdat de gebeden van velen verhoord zullen worden.
Op de deuren staat natuurlijk Open Doors.
Ik hoop dat het bruikbaar is.

.


Mijn eigen inleiding bij het onderwerp over de vervolgde christenen:
Als jullie in de Here Jezus geloven, mag dat dan? Ja natuurlijk mag dat, soms vinden onze vriendjes en vriendinnetjes het gek, omdat zij zelf helemaal niet in een God geloven, maar in Nederland mogen wij geloven in God, wij mogen een bijbel pakken en zo de straat op lopen en wij mogen liedjes van de Here Jezus zingen en over Hem spreken. Dat vindt niet iedereen leuk, dat is waar, maar het mag en kan hier wel. Toch zijn er heel veel landen waar kinderen wonen, net als jullie. Kinderen die graag buiten spelen, graag willen leven zonder bang te zijn, maar die altijd op moeten passen omdat hun vader en moeder en zijzelf de Here God dienen. Zij wonen in een land waar alles belangrijk is en waar ze soms ook voor beelden bidden van belangrijke mensen in dat land, maar God volgen en zeggen dat je van de Here Jezus houdt is daar zelfs gevaarlijk. En bijbels mogen ze niet laten zien, die moeten ze heel goed verstoppen, want die mogen ze niet eens hebben en als ze gesnapt worden dan is het mis en worden ze opgepakt en komen in de gevangenis of in kampen. Daar is het niet zoals bij ons in Nederland. Als hier iemand in de gevangenis komt heeft hij of zij het nog best goed, dan krijgen ze te eten en te drinken en als ze ziek zijn wordt er voor hen gezorgd. Maar in andere landen waar de vervolgde christenen wonen is het helemaal anders. Daar worden ze geslagen en geschopt en krijgen ze veel te weinig te eten en als ze ziek zijn, moeten ze zich maar redden, juist daardoor zullen er veel mensen sterven. Dit is heel erg. Maar weten jullie Open Doors zorgt ervoor dat mensen in die landen aandacht krijgen, want bidden is heel belangrijk en doordat Open Doors veel praat en schrijft over deze mensen kunnen wij helpen, geld geven, bidden en dat is heel goed om te doen. Open Doors brengt bijbels naar die landen, dat moeten ze wel stiekem doen en dat is wel gevaarlijk, maar ze doen het toch omdat zij weten dat de Here God wil dat zij de christenen helpen. Ook zorgen zij voor de dingen die zo hard nodig zijn, kleren, eten en andere dingen, maar ze helpen ook de vluchtelingen die weg moeten vluchten omdat het allemaal te erg wordt. Ze doen hele goede dingen in heel veel landen en vragen jou en mij of wij meehelpen, samen bidden maakt sterk en bij God is niets onmogelijk.

Werkbeschrijving voor de iets uitgebreidere knutsel:
Deze bestaat uit een binnenkant van het huis en een buitenkant en de zwijgende kinderen.
Kleur de onderdelen in.
Knip de voorkant van het huis uit.
De binnenkant mochten de kinderen van mij kiezen, uitknippen of zo laten.
Knip of prik de stippellijn (links) op de binnenafbeelding open
(als deze niet rondom uitgeknipt is).
Schuif nu het vlakje van de andere plaat door de opening. Vlak onder de opening is een plakstrook te zien. Doe daar lijm op en plak de voorkant van het huis vast op de binnenkant, zorg dat het goed recht op elkaar ligt, vouw aan de achterzijde van het geheel het doorgeschoven flapje om en lijm deze vast. Het flapje heb ik alleen meegeleverd om te zorgen dat het mooi recht ervoor blijft hangen, het was niet echt nodig, maar ik houd van stevigheid.
De 4 kinderen op het extra blad ook uitknippen en vervolgens bij de ramen van het huis de stippellijnen inknippen of prikken en daar de poppetjes inschuiven en aan de achterzijde van het papier vastplakken.
(Zie op de foto wat de bedoeling is)

Werkbeschrijving voor de iets eenvoudige knutsel:
Kleur het huis en de kinderen en mensen in. Knip of prik de stippellijnen aan weerszijden van de deuren in en knip de deuren uit. De deuren moeten in het midden opengeknipt worden, dus exact over de middellijn knippen. Vervolgens kan de deur met Open erop links worden gelijmd en de deur met Doors erop rechts. De plakstroken door de gleuf schuiven en even aan de achterkant van het papier met plakband of lijm vastlijmen.

DOWNLOAD WERKBLAD EENVOUDIGE KNUTSEL

DOWNLOAD WERKBLAD UITGEBREIDERE KNUTSEL